گرد آوری مقالات علمی و اجتماعی

اکثر مقالات این سایت گرد آوری از روزنامه های می باشند که با ذکر نام نویسنده همراه است. مقالات اینجانب در ستون روزانه موجود است.

گرد آوری مقالات علمی و اجتماعی

اکثر مقالات این سایت گرد آوری از روزنامه های می باشند که با ذکر نام نویسنده همراه است. مقالات اینجانب در ستون روزانه موجود است.

رعایت اصول راهنمایی و رانندگی‌ قاعده مهم شهرنشینی‌

رعایت قانون و شهرنشینی از جمله مصادیق فرهنگ و شخصیت افراد هر جامعه شمرده می‌شود.

از سویی با توسعه فن‌آوری و گسترش شهرها، معابر و گذرگاهها نیاز به توسعه فرهنگ شهرنشینی بیش از پیش نمایان می‌شود. یکی از اساسی‌ترین قواعد شهرنشینی، رعایت اصول راهنمایی و رانندگی از سوی شهروندان مِی‌باشد. در سال‌های اخیر با همکاری نهادهای انتظامی، فرهنگی و اجتماعی نظیر نیروی انتظامی و صدا و سیما، شاهد رشد چشمگیر رعایت قوانین از سوی مردم بوده‌ایم.‌

هدف از نوشتن این یادداشت، تأکید بر لزوم رعایت قانون یا توصیه به رعایت آن نمی‌باشد، بلکه هدف یادآوری و بازآموزی چند نکته به ظاهر ساده ولی مهم در رانندگی می‌باشد هرچند معمولاً عدم اجرای قانون باعث بروز حوادث می‌شوند، اما گاهی اوقات عدم آگاهی از قانون، رعایت نامناسب قانون، تعلل یا تعارف در انتخاب مسیر یا عبور نیز باعث بروز حوادث ناگوار می‌شوند.

به همین منظور مطالعه و توجه به نکات زیر را به همه رانندگان محترم توصیه می‌نماییم. امید است با داشتن اطلاعات کافی از قوانین رانندگی شاهد جاده ایمن در همه جای کشور باشیم.


1 چراغ زرد

متأسفانه بسیاری از رانندگان گمان می‌کنند چراغ زرد به مفهوم عبور با احتیاط می‌باشد.

(هرچند برخی از رانندگان هم با دیدن چراغ زرد به سرعت خودروی خود می‌افزایند تا قبل از قرمز شدن چراغ از چهارراه عبور کنند.)باید توجه داشته باشید که چراغ زرد به مفهوم توقف کامل خودرو و تخلیه چهارراه می‌باشد. بنابراین اگر چراغ زرد روشن شد و شما داخل چهارراه بودید باید به مسیر خود ادامه بدهید و چهارراه را ترک کنید ولی اگر قبل از رسیدن به چهارراه چراغ زرد روشن شد، شما باید خودروی خود را به طور کامل متوقف کرده و اجازه دهید تا چهارراه تخلیه شود.

2 علامت دادن با دست‌

همان‌طور که می‌دانید استفاده از چراغ راهنما در موارد زیر الزامی است:

‌توقف‌

حرکت‌

دورزدن‌

گردش به راست یا چپ‌

ورود از مسیر اصلی به فرعی‌

ورود از مسیر فرعی به اصلی‌

اما اگر نور شدید آفتاب یا بارندگی مانع دیده شدن چراغ راهنما شود، شما باید حتماً با دست علامت بدهید. برای این کار باید 10 متر مانده به محل تغییر مسیر، باید علامت بدهید. در بزرگراهها که سرعت زیادتر است، بایستی حداقل به مدت 15 ثانیه و یا 300متر مانده به محل گردش یا تغییر مسیر، در حال علامت دادن باشید.

برای علامت دادن با دست، بایستی دست چپ خود را با احتیاط از وسیله نقلیه بیرون آورده و به منظور گردش به چپ، به طور افقی و برای گردش به راست، از آرنج به طرف بالا خم کرده و به طور عمودی نگه دارید. همچنین برای کم کردن سرعت و توقف، دست چپ خود را به طرف بالا و پایین حرکت داده و قبل از توقف، دست را به صورت عمودی به سمت پایین نگه دارید.



3 علامت دادن به وسیله چراغ خطر (ترمز)

گاهی اوقات شما در جاده مانعی را می‌بینید و قبل از رسیدن به مانع بدون استفاده از ترمز از سرعت خود کم می‌کنید و چند متری مانع ترمز می‌کنید.

چون راننده وسیله نقلیه پشت سر از وجود مانع اطلاع ندارد، ممکن است متوجه کم شدن سرعت خودروی شما نشود و بعد از ترمز شما زمان کافی برای توقف خودروی خود نداشته باشد و با خودروی شما برخورد کند.

بنابراین بهتر است قبل از توقف در برابر موانع (نظیر سرعت‌گیر، چاله و صحنه تصادف و....) چند بار به طور آهسته روی پدال ترمز فشار دهیم تا چراغ خطر خودرو روشن شود و راننده پشت سرهم از وجود مانع و لزوم کاستن سرعت آگاه شود و سرعت خودرواش را کم کند.‌



‌4 استفاده از راهنما در میدان‌

الف) اگر قصد دارید بعد از ورود به میدان به مسیر سمت راست بروید، راهنمای راست را روشن کنید.

ب) اگر قصد دارید بعد از ورود به میدان به مسیر سمت چپ بروید، راهنمای چپ را روشن کنید.

پ) اگر قصد دور زدن میدان را دارید، راهنمای سمت چپ را تا زمان خروج از میدان روشن نگه دارید.

ت) اگر قصد عبور از میدان به صورت مستقیم دارید، اصلاً نیازی به استفاده از راهنما نیست.متأسفانه دیده می‌شود، برخی از رانندگان محترم برای عبور مستقیم از میدان مستقیم از میدان ابتدا راهنمای سمت راست و سپس راهنمای سمت چپ را روشن می‌کنند، که این کار خطرناک بوده و باعث گمراه شدن سایر رانندگان می‌شود.‌

به امید روزی که هر ایرانی پلیس خود باشد و دیگر شاهد هیچ حادثه یا تخلف رانندگی نباشیم.


codex20x
page11

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد