گرد آوری مقالات علمی و اجتماعی

اکثر مقالات این سایت گرد آوری از روزنامه های می باشند که با ذکر نام نویسنده همراه است. مقالات اینجانب در ستون روزانه موجود است.

گرد آوری مقالات علمی و اجتماعی

اکثر مقالات این سایت گرد آوری از روزنامه های می باشند که با ذکر نام نویسنده همراه است. مقالات اینجانب در ستون روزانه موجود است.

زنگانه

نظر به اهمیت یادگیری زبان های خارجی ، بررسی روش های علمی و ویژگی های آنها به طور برجسته امری ضروری می نماید. هدف از نوشتن این مقاله بررسی راههای افزایش انگیزه در یادگیرندگان می باشد.

چکیده

نظر به اهمیت یادگیری زبان های خارجی ، بررسی روش های علمی و ویژگی های آنها به طور برجسته امری ضروری می نماید. هدف از نوشتن این مقاله بررسی راههای افزایش انگیزه در یادگیرندگان می باشد.

شیوه های جاری در آموزش زبان خارجی دارای اهداف از پیش تعیین شده ای بر مبنای افزایش مهارتهای خواندن ، گوش کردن ، صحبت کردن ، نوشتن و ترجمه می باشند. کسب موفقیهای آکادمیک در یادگیری مهارت های ذکر شده نیاز به ایجاد انگیزه در داخل و خارج کلاس دارد.انگیزه در یادگیرندگان زمانی به اوج خود میرسد که فضای کلاس و جامعه یک فضای سالم و علمی باشد و یادگیرندگان بتوانند به اظهار نظر بپردازند و از خطر مسخره شدن نهراسند. به همین منظور در این مقاله به بررسی تکنیک ها و شیوه های مختلف در این مورد می پردازیم .

گل واژه ها : انگیزه در یادگیرندگان ، مهارتهای زبان و موفقیتهای آکادمیک

&&&&&&&&

مقدمه

با یک نگاه ویژه به مقوله یاد گیری زبان های خارجی ، درمی یابیم در جهان علمی امروز هیچ کس نمی تواند بدون دانستن یک زبان خارجی به راحتی و با آسودگی خیال زندگی کند. پر واضح است که محبوب ترین زبان در دنیا زبان انگلیسی می باشد و بسیاری از مردم دنیا به این زبان سخن می گویند. شیوه های جاری در آموزش زبان خارجی دارای اهداف از پیش تعیین شده ای بر مبنای افزایش مهارتهای خواندن ، گوش کردن ، صحبت کردن ، نوشتن و ترجمه می باشند.از آنجا که در هر یک از مهارت های زیر هدف خاصی دنبال
می شود ، لذا مواد درسی نیز باید متناسب با نیاز های یادگیرندگان تعبیه و تنظیم شوند.

به همین منظور ما ـ معلمان انگلیسی ـ باید با استفاده از شیوه های مدرن ، تکنیک های مختلف و حتی ترفند های آموزشی در دانش آموزان ایجاد انگیزه کنیم .

در این مقاله ما به بررسی اهمیت نقش انگیزه و تکنیک هایی که در تقویت آن نقش دارند می پردازیم.انگیزه در یادگیری ابعاد گوناگونی دارد که غفلت از برخی از آنها لطمات جبران ناپذیری در یادگیرنده ایجاد می کند.بنابراین بهتر است به روحیات یادگیرنده و فضای کلاس توجه ویژه داشته باشیم و سعی کنیم کلاس را دارای انگیزه جلوه دهیم و دانش آموزان را نیز با انگیزه بپرورانیم.

همانطور که می دانیم دو نوع انگیزه در یاد گیری وجود دارد : انگیزه شخصی و انگیزه عمومی .انگیزه شخصی به ویژگی ها ی انگیزه ای تقریباً ثابت اطلاق می شود ، در صورتی انگیزه عمومی به پاسخ های انگیزه ای( حاصل از ایجاد انگیزه ) در محیط یادگیری گفته
می شود.

در این مقاله ما سعی می کنیم به بحث و گفتگو درباره راه های توسعه و استفاده از انگیزه عمومی بپردازیم.پر واضح است که کسب موفقیت در یادگیری زبان دوم ما حصل داشتن نگرش مثبت به یادگیری است ، در حالی که عدم موفقیت در یاد گیری ارتباط کمی با نگرش مثبت اندیشی دارد.

&&&&&&&&

مواد و روش ها

همان طور که قبلاً اشاره شده ، داشتن مهارت در ایجاد انگیزه نقش بسیار مهمی در یاد گیری دارد.این مبحث در دو مقوله قابل بحث است .داخل و خارج کلاس

ایجاد انگیزه در داخل کلاس

پیش از این معلمین مجبوربودند با استفاده از ترفند های مختلف کلاس را اداره و به ایجاد انگیزه در بچه ها بپردازند . Alex Reinold به بررسی این رویکرد ها با دو دیدگاه متفاوت
می پردازد1

الف) یاد گیری باید همراه با تفنن و سرگرمی باشد و مشکلات انگیزشی ایجاد شده باید به کمک معلم به یک فعالیت لذت بخش تبدیل شود نه یک کار طاقت فرسا .

ب) فعالیت های مدرسه کسل کننده و بدون پاداش هستند ، بنابراین ما باید پاداش و تنبیه را به صورت باز خورد و نتیجه کار قرار دهیم تا دانش آموزان با فعالیت های به اصطلاح سخت عادت کنند . تشویق و تنبیه متعادل جزء لاینفک فرآیند آموزش هستند ، اما تنها ابزار های کاربردی معلم نیستند .

Alfred Corson معتقد است 2 که استراتژی های انگیزشی مؤثر دارای طیف و دامنه های زیادی هستند که محال است هیچ کدام از آنها کاربرد نداشته باشند .اما مسئله اصلی طراحی قالب استراتژی های انگیزشی ، نحوه تصمیم گیری درباره سازماندهی آنها در قالب های جداگانه می باشد. طبقه بندی زیر بر مبنای مدل آلفرد3 می باشد :

× ایجاد شرایط اصلی انگیزشی که شامل تنظیم استراتژی های انگیزشی مورد استفاده می باشد .

× حفاظت و باقی نگهداشتن حالت انگیزشی ایجاد شده که در ایجاد فعالیت نقش مستقیم دارد.

× تقویت اعتماد به نفس

قبل از تلاش برای ایجاد انگیزه پیش شرایطی لازم است که باید فراهم شوند از جمله :

الف) رفتار مناسب و ساز گاری معلم و دانش آموز

ب) ایجاد یک فضای مطلوب و حمایتی در کلاس

رفتار مناسب و سازگاری خوب معلم و شاگرد

هر فعلی که از معلم سر می زند ، یک تأثیر انگیزشی و سازنده روی دانش آموزان دارد. به عبارت دیگر ، رفتار معلم یک ابزار قدرتمند انگیزشی است .تأثیر گفتار معلم چند برابر گفتار عادی است و یک سازگاری خاصی بین رفتار معلم و دانش آموزان وجود دارد که دانش آموزان را به اجرای وظایف مکلف می کند.

Cobb Horst معتقد است یک شاه کلید برای ایجاد رابطه صادقانه و ایجاد احترام ،‌صحبت کردن معلم با یاد گیرندگان می باشد.این اعتماد منجر به ایجاد هیجان در
دانش آموزان می شود . در هر حال ، معلم های با انگیزه از یک تعهد خاصی بهره
می برند و با روش های کلامی و غیر کلامی راه را به یاد گیرندگان نشان می دهند.

فضای مطلوب و حمایتی کلاس

همان طورکه می دانیم فضای نا مطلوب در کلاس می تواند فر آیند آموزشی را مختل سازد و انگیزه را در یاد گیرندگان از بین ببرد . در عوض در کلاسی که بچه به راحتی حرف می زنند و از مسخره شدن هراسی ندارند ،‌به بالاترین سطح از انگیزه می رسند.برای ایجاد انگیزه ،‌دانش آموزان به خلق موقعیت ، تشویق مداوم و حمایت نیازدارند.

ایجاد انگیزه در خارج کلاس

افزایش و ایجاد انگیزه برای یادگیری زبان انگلیسی ، یک فاکتور مهم محسوب می شود.در این تکنیک ها و شیوه های افزایش انگیزه را در خارج از کلاس بررسی می کنیم.

خود را در آینده تصور کنید

تصور کنید شما میتوانید با افرادی که زبان مادری آنها انگلیسی است به راحتی زبان مادری خودتان انگلیسی صحبت کنید.تصور کنید سایر افراد دوست دارند به راحتی شما انگلیسی صحبت کنند. تصور کنید قادر هستید برای همه مردم جهان به راحتی ایمیل بفرستید.شما

باید بدانید که یاد گیری انگلیسی امکان پذیر است ، فقط کافی است به افرادی که آن را به خوبی یاد گرفته اند، بنگرید.

به خاطر داشته باشید شما پیشرفت خوبی داشته اید

شما کمی انگلیسی میدانید، این یک موفقیت بزرگ است ! حالا نوبت موفقیت های بزرگتر است.اکنون زمان استفاده از شیوه های قوی برای یادگیری مؤثر است . اکنون زمان یادگیری دانش انگلیسی است.

به خاطر داشته باشید شما چیز های زیادی را نمی دانید

سواد شما خوب است ولی انگلیسی شما کامل نیست .شما احتمالاً نمی توانید برنامه تلویزیون را (به زبان انگلیسی ) تماشا کنید ، به راحتی کتاب بخوانید ، با انگلیسی زبان ها به راحتی صحبت کنید و بدون اشتباه نامه نگاری کنید.

شما نباید تصور کنید که انگلیسی شما خوب است

حتی اگر شما بهترین دانش آموز کلاس هستید ، همیشه سعی کنید نقاط ضعف خود را بیابید و روی آنها کار کنید.وقتی که شما یاد بگیرید به خوبی انگلیسی صحبت کنید ، مشکلات شما کمتر خواهند شد نظیر تلفظ ، برخی قواعد گرامری ، برخی لغات و درک عبارات خیابانی .اما حالا ، شما مشکلات عدیده ای پیش رو دارید: اشتباه در تلفظ ، لغات ، مشکلات گرامری و . . .

هر زمان که می توانید از زبان انگلیسی استفاده کنید

این نکته خیلی مهم است.هرقدرشما بیشتراز انگلیسی استفاده کنید ،‌بیشتر به یاد گیری آن راغب می شوید.از آنجا که انگلیسی دارای محبوبیت خاصی است ، شما می توانید آن را همه جا استفاده کنید.شما می توانید از سایت های انگلیسی استفاده کنید ،از بازیهای مخلتف رایانه ای استفاده کنید ، کتاب های انگلیسی بخوانید و کار های دیگر انجام دهید.اگر شما این کار ها را انجام دهید هم لذت می برید و هم انگلیسی یاد می گیرید.وقتی شما می بینید دانستن چند باعث می شود شما برنامه های تلویزیونی را متوجه شوید ، یا می توانید با مردم ارتباط برقرار کنید یا رایانه را شکست دهید ، دلتان می خواهد بیشتر یاد بگیرید.

بنابراین شما بیشتر انگلیسی یاد می گیرید ،‌آن را بیشتر به کار می برید ، آن را بیشتر یاد
می گیرید ، آن را بیشتر به کار می برید و . . . البته اگر شما از روش های نوین و موثر استفاده کنید ، شما سریعتر انگلیسی یاد می گیرید.

با مردم درباره انگلیسی صحبت کنید

این یک روش ساده و موثر است.روش اجرای آن به شرح زیر است شما عمدتاً درباره چیز هایی صحبت می کنید که به آنها علاقه دارید. اما عکس آن صادق است. یعنی اگر شما درباره چیزی که به آن علاقه ندارید صحبت کنید ،‌مسلماً به آن علاقه مند خواهید شد.تصور کنید که در حال مطالعه موضوعی هستید که از آن متنفر هستید.آین موضوع خسته کننده و کسالت آور است ، ولی شما مجبور به خواندن آن هستید ، چرا که فردا باید آن را امتحان دهید.شما دو راه بیشتر ندارید . یا اینکه به اطرافیان خود بگوئید که چه قدر این موضوع برای شما کسالت بار است یا اینکه از چیز هایی که یاد گرفته اید ، برای آنها صحبت کنید . اگر گزینه دوم را انتخاب کنید ، مسلماً در آینده شما با دید دیگری به این موضوع نگاه خواهید کرد و به آن موضوع به مرور علاقه پیدا می کنید.

دوستی بیابید که او هم در حال یاد گیری انگلیسی باشد.

اگر شما چنین فردی را پیدا کنید که هم سطح و هم مهارت با شما باشد ، شما موقعیت عالی پیدا کرده اید .شما می توانید با او انگلیسی صحبت کنید ،‌این مکالمات ، علاقه شما را به انگلیسی زیاد می کند . یاد گیری آسانتر می شود و شما می توانید درباره مشکلات درسی با او مشورت کنید .حتی شما می توانید میزان یاد گیری خود را افزایش دهید چرا که همیشه سعی می کنید از او بهتر باشید .اگر نتوانستید چنین شخصی را در اطراف خود پیدا کنید ، سعی کنید از طریق پست الکترونیک فردی را برای مکالمه بیابید و با او به تبادل اطلاعات بپردازید.

برای یاد گیری کمی پول خرج کنید.

اگر شما برای چیزی پول خرج کنید ، مسلماً بیشتر به آن علاقه نشان خواهید داد .برای مثال اگر شما یک راکت گران قیمت داشته باشید ، هر روز به بازی تنیس خواهید رفت .این قانون درباره انگلیسی نیز صدق می کند.اگر می خواهید علاقه تان به انگلیسی زیاد شود ، یک فرهنگ لغت جدید ، یک دستگاه ویدئو سی دی ، یا یک کامپیوتر بخرید چون برای وسایل فوق پول هزینه کرده اید ، سعی می کنید که بیشتر از آنها استفاده کنید.هرچند این روش مشکلاتی به همراه دارد ،‌چون هر هفته باید یک چیز جدید بخرید ، ولی برای شروع می تواند به عنوان محرک جدی محسوب شود.

دو صد گفته چون نیم کردار نیست.

به خاطر داشته باشید ، یادگیری انگلیسی نیاز به فعالیت مستمر دارد.یک فعالیت مستمر ، بهتر از خواندن صد ها مقاله است. از سویی انجام فعالیت کمی سخت است و انسان هم موجودی راحت طلب .به همین دلیل است که خیلی از افراد نمی توانند به راحتی انگلیسی صحبت کنند.شما می توانید با یک تغییر در زندگی و شروع یک فعالیت ، صاحب
موفقیت های جدید شوید.

بحث و نتیجه گیری

اخیراً مطالعات تحقیقاتی درزمینه یادگیری زبان دوم به صورت کنترل شده افزایش یافته است.هر چند ممکن است این تحقیقات کمی غیر طبیعی به نظر برسند ، ولی انجام برخی از آنها در کلاس درس غیر ممکن است.این تحقیقات به بررسی متغیر هایی پرداخته اند و تاثیراتی را بررسی می کنند که بررسی آنها در کلاس درس امکان ندارد.به ویژه این مطالعات به ما اجازه می دهند تا میزان تاثیر گذاری متغیر های گوناگون رادر یاد گیری مواد درسی بررسی کنیم و فقط به بررسی میزان مهارت در اجرای یادگیرندگان بسنده نمی کند.

متغیر های تاثیر گذار

افزایش میزان هدف مداری یادگیرندگان

در یک کلاس معمولی اکثر شرکت کنندگان ،‌هدف از شرکت در کلاس درس را نمی دانند .این هدف از سوی برنامه ریزان خارج از کلاس(معلم یا برنامه آموزشی ) طراحی شده است و ممکن است با نظر یادگیرندگان همخوانی نداشته باشد.بنابراین بهتر میزان هدف مداری در یادگیرندگان زیاد شود و تلاش شود گروه به یک هدف رسمی دست یابد.این هدف زمانی محقق خواهد شد که به دانش آموزان اجازه داده شود تا نظرات شخصی خود را به راحتی عنوان کنند و به یک عقیده واحد گروهی برسند.

شفاف سازی برنامه آموزشی برای یادگیرندگان

بسیاری از دانش آموزان ، علی رغم جذاب نبودن تکالیف انها را انجام می دهند .چون این دسته از یادگیرندگان خود را در برنامه های آموزشی سهیم می دانند .به منظور القاء مفاهیم برنامه های آموزشی به یادگیرندگان ما باید با اهداف آنها آشنا شویم .موضوعات مورد علاقه آنها را بیابیم و سعی کینم آنها را در طراحی برنامه های آموزشی سهیم کنیم.

ایجاد اعتقادات واقع بینانه در یادگیرندگان

این که دانش آموزان از میزان پیشرفت مورد نیاز ، سرعت یادگیری و ریز موارد برنامه آموزشی اطلاع دقیق داشته باشند ، چندان مطلوب نیست و ممکن است ناامیدی و دلزدگی به وجود بیاورد و منظور ازسهیم بودن دخالت در برنامه آموزشی این نیست.بنابراین بهتر است دانش آموزان با درک و فهم طبیعت زبان دوم آشنا شوند و با استفاده از استراتژی های مختلف و شیوه های مطلوب به کمال مورد نظر برسند.

نگهداری و حفظ انگیزه

اگر ایجاد انگیزه مستمر و پایدار نباشد ، خستگی و دلزدگی ناشی از فرآیند باعث تسلیم شدن زبان آموز می شود .بنابراین بهتراست فهرستی از فعالیت های انگیزشی تهیه کرده و به آن عمل کنیم.به عنوان مثال :

الف) افزایش میزان اعتماد به نفس یاد گیرندگان

ب ) ایجاد استقلال فردی در یاد گیرندگان

در این بخش به توضیح موارد فوق می پردازیم.

افزایش میزان اعتماد به نفس یاد گیرندگان

در کلاس هایی که تدریس و سوال و جواب رودررو انجام می شود،‌بهتر است اعتماد به نفس بچه ها را افزایش داد و آن را حفظ کرد.برای حفظ چنین موقعیتی موارد زیر پیشنهاد می شود:

× ایجاد این باور که رقابت بخشی از یاد گیری است

× توسعه دریافت مفاهیم زبان دوم با استفاده از تجارب موفق

× علاقه مند کردن یادگیرندگان با سهیم کردن آنها در برنامه های آموزشی

× استفاده از لغات و عبارت های تشویقی

× ایجاد محیط امن در کلاس با حذف موارد استرس آور در کلاس

ایجاد استقلال فردی در یاد گیرندگان

بسیاری از محققین بر این باورند برای یاد گیری مستقل دادن مسئولیت به یادگیرندگان امری اجتناب ناپذیر است و در یاد گیری بسیار سودمند است.این فرضیه برمبنای روانشناسی

استوار است و معتقد است زیان آموز به یک خود باوری و رضایت شخصی از خود میرسد و زود تر می توان به اهداف دست یافت .برای توسعه استقلال فردی پنج رویکرد معرفی
می شود:

× رویکرد مبتنی بر منابع که بر تعامل مستقل با مواد درسی تأکید دارد.

× رویکرد مبتنی بر تکنولوژی که بر تعامل مستقل با تکنولوژی آموزشی تأکید دارد.

× رویکرد مبتنی بر یادگیرندگان که بر تغییرات مستقیم رفتاری و روان شناسی یادگیرندگان تأثیر دارد.

× رویکرد مبتنی بر کلاس که بر تغییر روابط بین معلم و دانش آموز تأکید دارد.

× رویکرد مبتنی بر برنامه آموزشی که به کنترل و نظارت طراحی برنامه آموزشی و ارزشیابی توسط یادگیرندگان تأکید دارد.

اگر می خواهیم مطمئن شویم که افراد برای کاری که انجام می دهند ، اهمیت قائلند ، بهتر به آنها حق انتخاب بدهیم و میزان استقلال آنها را بالا ببریم.بنابراین ایجاد انگیزه درونی یا خود انگیزشی مبحثی است که باید به طور معنی داری به آن پرداخت تا حصول اهداف آموزشی میسر شود.از سویی به کار گیری الگوهای فکری مبت و ساختار های اعتقادی برای رسیدن به کمال مطلوب و درگیر ساختن زبان آموز در فرآیند یادگیری ضروری است.

منابع

1 ـ انگیزه در یاد گیرندگان ، الکس رینولد ، 1994

2 ـ لذت انگلیسی ، الفرد کورسون ، 2001

3 ـ مطالعه انگلیسی آکادمیک ، کاب هورست ، 2001



1 انگیزه در یاد گیری انگلیسی (1994:212)

2 لذت انگلیسی (2001:119)

3 لذت انگلیسی (2001:250)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد