در سال های اخیر به دلایل مختلف شاهد کمرنگ شدن فعالیت های علمی معلمان ، عدم مطالعه مستمر و استفاده از منابع جدید علمی توسط معلمان می باشیم. از سویی در فرم های ارزشیابی فرهنگیان ، اعطای گروه های ممتاز و انتخاب معلم نمونه به طور واضح میزان مهارت و سواد اطلاعاتی و علمی افراد سنجیده نمی شود و به طور ضمنی اطلاعات فرد ارزشیابی و امتیاز دهی می شوند. و اگر معلمی در جراید و نشریات و کنفرانس ها مقاله بدهد باسواد محسوب می گردد و گرنه به عنوان مثال در انتخاب معلم نمونه 117 امتیاز را از دست می دهد و همچنین در سایر فرم های ارزشیابی نیز اطلاعات علمی در حال حاضر فرهنگیان لحاظ نمی شود و بعضا به معدل مدرک اکتفا می شود .
لذا پیشنهاد می شود همه ساله یک آزمون علمی جامع بین فرهنگیان هر رشته به صورت مجزا در هر شهرستان برگزار شود .
(البته در اولین سال ها به صورت آزمایشی و اختیاری در برخی رشته ها برگزار شود و بعدا تعمیم داده شود) نفرات برتر به آزمون استانی و نفرات برتر استانی به آزمون کشوری اعزام شوند .
به نفرات برگزیده شهرستانی ، استانی و کشوری جوایز ویژه و چشمگیر اعطا شود و امتیاز این آزمون در ارزشیابی سالانه ، اعطای گروه های ممتاز ، انتخاب معلم نمونه ، آزمون اعزام به خارج ، ارتقا شغلی و تعیین جای فرهنگیان لحاظ شود.
مزایا:
1 – باعث ایجاد انگیزه در فرهنگیان و به روز شدن اطلاعات فرهنگیان میشود.
2 – یک ملاک استاندارد و منطقی به بند های ارزشیابی سالانه ، اعطای گروه های ممتاز ، انتخاب معلم نمونه ، آزمون اعزام به خارج و ارتقا شغلی افزوده می شود.
3 – باعث باز آموزی و بازنگری در اطلاعات و محفوظات فرهنگیان میشود.
دشواری طرح :
1. عدم استقبال فرهنگیانی که سالها از مطالعه دور بوده اند و مسلما در قبال این طرح جبهه خواهند گرفت.
2. تامین منابع مالی