LOGO

یحیی نیکدل-مشاور اقتصادی و سرمایه گذاری
مجموعه مقالات و پژوهش هاو دل نوشته ها(استفاده از مقالات با ذکر منبع بلامانع است)
  • banner 240x80px
  • banner 240x80px
  • banner 240x80px

سردار دلها

سردار سپاه اسلام به ملکوت اعلا پیوست و آسمانی شد. شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی صرفا سردار سپاه نبود. او سردار و محبوب دل میلیون انسان آزادی خواه جهان و بویژه ملت بزرگ ایران و ملتهای منطقه بود. شهادت اگر افتخار بزرگیست و باید تبریک گفت اما مصیبت ازدست دادن حاج قاسم ضایعه بزرگیست و این مصیبت را به ملت بزرگ ایران و دوستداران آن عزیز سفر کرده در اقصی نقاط عالم تسلیت میگوییم. 🌹😭🌷😭🌹


دسته بندی :

بودجه 1399 و ضررورت توجه به آن

خدای ترا سپاس میگویم بخاطر همه توجهاتی که در طول زندگی 53 ساله ام به بنده عنایت فرمودی . مدتها بود توفیق و شاید انگیزه ای برای نوشتن نداشتم اما قلبم همچنان به عشق وطنم و استان زادگاهم می تپد .  این روزها فصل بودجه ریزی است و لایحه بودجه در مرحله بررسی در کمیسیونهای تخصصی می باشد . اگرچه طبق قانون بخشنامه بودجه هر سال در مردادماه سال قبل به دستگاههای اجرائی ابلاغ میشود تا در چهارچوب آن برنامه های خود را برای سال پیش رو ارائه نمایند و بنابر این فعالیتهای بودجه ای دستگاههای ملی و استانی از ماهها قبل شروع شده و استانهایی در جذب اعتبارات موفق هستند که با این فرآیند آشنا بوده و در فرایند تدوین لایحه بودجه بدنبال افزایش سهم خود از اعتبارات ملی می باشند ولی باز هم تا فرصت باقیست باید تلاش نمود.

اگرچه کلیات بودجه به تصویب رسیده ولی هنوز تا زمانی که جزئیات آن در کمیسیونهای تخصصی در حال بررسی می باشد و به صحن علنی مجلس نیامده  میتوانیم با استفاده از پتانسیل نمایندگان و ارتباط و رایزنی با وزارتخانه های مربوطه سهم خود را از اعتبارات ملی برای پروژه های استانی که ماهیت ملی دارند افزایش دهیم .

امسال با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و درگیری ها ذهنی و مشغله های  نمایندگان اگر مدیران استانی پیگیر نباشند ممکن است استان از این حیث ضرر نماید چرای که با عدم جذب مناسب و یا کاهش سهم استان از اعتبارات ملی این خسارت نه تنها برای سال 1399 متوجه استان خواهد بود که این پایه اعتبارات استان را ضعیف خواهد کرد و آثار و تبعات آن به سالهای بعد هم سرایت خواهد کرد .

فراموش نکنیم که کمتر از 30 درصد اعتبارات غیر متمرکز هست و با استانها ابلاغ میشود و بیش از 70 درصد آن متمرکز و در ردیفهای ملی میباشد که با هنر مدیریت و ارتباطات و چانه زنی منطقی میتوان سهم استان را از آن ردیفها افزایش داد .

امیدوارم سهم استان من از اعتبارات بودجه سال 1399 کمتر از حق واقعی آن نباشد . خداوند به همه خدمتگذاران صادق توفیق خدمت هرچه بیشتر عنایت فرماید .


دسته بندی :

یادوراه شهذای ارکان

Image result for ‫سالروز شهادت امام جعفر صادق و یادواره شهدای ارکان‬‎ 

Image result for ‫سالروز شهادت امام جعفر صادق و یادواره شهدای ارکان‬‎

Image result for ‫سالروز شهادت امام جعفر صادق و یادواره شهدای ارکان‬‎

Image result for ‫سالروز شهادت امام جعفر صادق و یادواره شهدای ارکان‬‎


دسته بندی :

بودجه استان

این روزها در پی تقدیم لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ به مجلس ؛ در رسانه هاو بویژه روزنامه های محلی و برخی گروههای تلگرامی به موضوع بودجه و سهم استان از بودجه ملی پرداخته میشود !در صورتی که اگر دغدغه بودجه استان را داشته و داریم زمان آن خیلی پیش از اینهاست .  دیدن و شنیدن چنین مطالبی داغ دل آدمو تازه میکنه زیرا یاد سالهای ۸۳ و ۸۴ می افتم که هر سال در فصل بودجه ریزی هم در قالب مقاله و هم برنامه های رادیو و تلویزیونی مسئولین استانی را به موضوع مهم بودجه توجه میدادیم اما  انگار گوششنوائی وجود نداشت ! و شاید هم کسی به اهمیت این موضوع واقف نبود و همه در پی گرفتن پست و جایگاه بودند . و امروز تاسف میخوریم برای اتفاقی که افتاده و بیس و پایه بودجه ای استان درست گذاشته نشده است . 

به قول معروف:

خشت اول گر نهدشهردار کج       تا پلیس راه می رود بولوار کج 

جای تاسف است که هنوز تعدادی از سازمانهای ما ساختمان مناسب برای کارکنانشان ندارند آنوقت ما در سازمانهایمان بدنبال ارايه خدمات مناسب به مردم و تکریم ارباب رجوع هستیم!! در طول ۱۱ سال پس از تاسیس استان سرجمع اعتبارات تملکی ۱۱ ساله سازمان صمت بعنوان متولی حداقل ۵۰ درصد اقتصاد استان تنها ۸۵۰ میلیون تومان بوده است ـ این وضعیت در بسیاری از ادارت کل دیگر هم قابل مشاهده است - ولی طی چهار سال یبیش از ۳۰ میلیاردتومان اعتبارات تملکی جذب شد و اقدامات زیر بنایی همچون انجام عملیات نقشه برداری ژئوفیزیک هوایی برای پتانسیل یابی مواد معدنی کل استان که در صورت پیگیری و استمرار این روند ؛ انشاا... در آینده بخش معدن خواهد توانست تحول اساس در سرمایه گذاری و اشتغال استان ایجاد کند . وضع موجود بودجه استان نتیجه عدم توجه به اهمیت بودجه و بودجه ریزی در سالیان مختلف و بویژه سالهای اولیه تاسیس استان می باشد . جالب است بدانیم که بخشنامه بودجه طبق قانون همه ساله در مرداد ماه به وزارتخانه ها ابلاغ میشود تا برنامه های پیشنهادی خود را برای بودجه سال بعد تهیه و تقدیم دولت نمایند تا دولت بتواند حداکثر تا ۱۵ آذرماه لایحه بودجه  را تهیه و تقدیم مجلس نماید اما اخبار مربوط به بودجه در زمانی مطرح میشود که لایجه بودجه توسط دولت نهایی شده و تقدیم مجلس میشود و این همان غفلت اساسی است که هرساله تکرار میشود .  بنده پیشنهاد میکنم یکی از دوره هایی که لازم است برای مدیران گذاشته شود تا اطلاعات ایشان را با اصول و فنون بودجه ریزی دولتی و بويژه بودجه ریزی عملیاتی به روز نماید همین دوره فوت وفن های بودجه ریزی و جذب اعتبار می باشد . البته اگر ....

به هر حال از قدیم و ندیم گفتند:

ماهی را هر وقت از آب بگیری میمیره !

 


دسته بندی :

خدای خوبم سپاس

آنجا که تو هستی نیازی به غیر تو نیست . پس بازهم تو را سپاس 


دسته بندی :

مقاله رساله

عوامل موثر بر بهره وری مدیران در سازمانهای دولتی خراسان شمالی

 

با عنایت به اهمیت موضوع بهره وری و ضرورت توجه به این مهم در سازمانهای دولتی خراسان شمالی تحقیقی تحت عنوان :

ارائه الگویی برای افزایش بهره وری سازمانی مدیران

«مطالعه موردی ادارات کل استان خراسان شمالی »

زیر نظر اساتید بزرگوار جناب آقایان دکتر علی مختاری بعنوان استاد راهنما، جناب آقای دکتر محمد علی محمدی بعنوان استاد مشاور، جناب آقای دکتر کریمی بعنوان استاد داور داخلی  و جناب آقای دکترفرزاد حقیقی راد بعنوان استاد محترم داور بیرونی  برای اخذ درجه دکتری DBA  در دوره زمانی فروردین ماه ۱۳۹۵ تا پایان شهریورماه ۱۳۹۷ انجام که در ۲۶شهریور ماه سال جاری دفاع نهایی با نمره عالی انجام پذیرفت . از آنجایی که تحقیق حاضر با هدف کمک به مدیران سازمانهای دولتی با محوریت استان خراسان شمالی در جهت کمک به توسعه استان انجام پذیرفته قصد داریم نتایج حاصل از این تحقیق را در چند قسمت تقدیم حضور خوانندگان و علاقمندان به توسعه استان نمائیم . امیدوارم توانسته باشم دین خود را نسبت به جامعه و بویژه مردم قدرشناس استان خراسان شمالی ادا کرده و نقشی هرچند کوچک در توسعه استان داشته باشم . ارائه نظرات و پیشنهادات خوانندگان محترم هدیه ای ارزشمند برای بنده خواهد بود .  یحیی نیکدل -  رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت خراسان شمالی - دکتری DBA


دسته بندی :

وجدانهایی که نیاز هست بیدار شوند!

 

مدتها بود که فرصت و توفیق نوشتن را پیدا نکرده بودم . هر چند اگر هر از گاهی فرصتی  هم میشد در فضای مجازی سری به گروههای مرتبط  به حوزه مسائل استانی میزدم تا از اوضاع و احوال روز جامعه و بویژه مسائل مرتبط با استان باخبر شوم و در همان فضا گاهی به اقتضای فرصت و موضوع مطالبی را یادداشت میکردم که شاید این یادداشتها باعث شد دیگر نیازی برای نوشتن مطلبی در مطبوعات احساس نکنم !  اما بدون آنکه خود متوجه شویم رفته رفته از رسالت خود در فضای واقعی جامعه دور شدیم. فضای این روزهای جامعه و پالسهای منفی هدایت شده ای که اغلب با تولید محتواهای مدیریت شده در فضای مجازی به جامعه تزریق میشود مرا بر آن داشت تا علیرغم مشغله کاری و محدودیت فرصت ،زمانی را به این موضوع اختصاص دهم که آنچه را که به عقل و تشخیص خودم لازم میدانم با هموطنان عزیز و بویژه هم استانی های خوب و قدر شناس خودم در میان گذارم.

مدتی پیش وقتی دنبال موضوعی در اینتر نت میگشتم به مطلبی برخوردم که توسط یکی از هموطنان تهرانی نقل شده بود . جریان از این قرار بود که در یک روز بارانی راننده ای که تاکسی خطی بین ولی عصر و آریاشهر داشته مسافرینی را با سه برابر نرخ واقعی کرایه در همان مسیر سوار میکند و در طول مسیر یکسره از وضعیت نا به سامان اوضاع و گرانی و سوء استفاده ها و اختلاسها و ... لب به شکایت میگشاید ومی گوید در این شرایط عده ای  چند هزار میلیارد از پول مملکت را میبرند و ....و ما مجبوریم صبح تا شب پشت رول فرمان بشینیم و.... و این بنده خدا هم میگه نوش جانشون !!! راننده ناراحت شده و بهش میگه مرد حسابی چی نوش جانشان ... نکنه تو خودت هم یکی از همونایی که اینقدر طرفداریشون را میکنی ؟!!! میگه نه عزیزم گله و شکایت برای چی؟!!  تو که یه راننده تاکسی هستی وقتی دیدی با بارش باران مردم مجبورند هرچی بگی قبول کنند به حق خودت قانع نبودی وتا سه برابر حق قانونیت از ما نگرفتی سوار نکردی دیگر چه گلایه از دزدی دیگران میکنی ؟! اونها در حد توان و قدرت خودشون دزدی کردند و شما هم در حد قدرت و توان و خودتان !! صحبت که به اینجا میکشه راننده تاکسی شرمنده رفتارش میشه و مبالغ اضافه دریافتی از مسافرین را برگردانده و عذر خواهی میکند و از این مسافر نیز تشکر بخاطر درسی که بهش داده بود .

چند روز پیش نیز مطلبی را در فضای مجازی خواندم که نتیجه گیری خوبی داشت. مطلب از این قرار بود که میگفت هر یک از گروهها و افراد از کشاورز و دامدار گرفته تا سایر تولید کنندگان و توزیع کنندگان و .... قیمت کالاها و خدمات خود را به بهانه گران شدن دلار افزایش میدهیم بدون آنکه ارتباط معنی داری بین قیمت این کالاها و خدمات با قیمت دلار وجود داشته باشد و نتیجه گرفته بود که دلار گران نشده بلکه وجدان ارزان شده است! که شاید بخش زیادی از افزایش قیمت دلار هم نتیجه ارزانی وجدانهاییست که بخواب رفته اند!!

هر دو مطلب منو یاد برنامه «وجی وجی » عصر جمعه با رادیو انداخت که شاید حدود سی سال قبل هر جمعه از صدای جمهوری اسلامی ایران پخش میشد و بسیار برنامه آموزنده ای بود . داستان از این قرار بود که شخصی که با سختی های زیادی زندگی میکرد و گاهی به سختی می افتاد و خودش را راضی به انجام کاری میکرد تا رفع نیاز کند که آن کار عقلی و یا منطقی نبود و به نوعی کار خلاف بود، در لحظه ای که میخواست دست به اقدام بزند صدایی از درون خودش تحت همان عنوان «وجی وجی» بهش نهیب میزد و عاقبت این اقدام را بهش یادآور میشد و... و ایشان دست از اقدام میکشید و در نهایت گره از مشکلش به شکل دیگری باز میشد .

این مقدمه برای آن بود  تا بگویم  شرایط حساس امروز جامعه ایجاب میکند تا هر یک از ما ، هم برای خود و هم برای اطرافیانمان ندای « وجی وجی » را به صدا درآوریم تا شاید «وجدانهایی که نیاز هست ، بیدار شوند» .

واقعیت این است که رفتارهای بسیاری از ما در شرایط کنونی جامعه نه به نفع خودماست و نه به نفع جامعه مان ! چه آن کسانی که در جایگاه قانونگذاری قرار دارند و چه آنانی که مجری این قوانین هستند .  چه آنان که تولید کننده و چه آنانکه توزیع کننده هستند . امروزه حتی مصرف کنندگان که خود متضرر اصلی این وضعیت هستند  نیز رفتارهای عاقلانه ای ندارند زیرا در شرایطی که باید در جهت کاهش تقاضا گام بردارند خود با ایجاد جو روانی تقاضای کاذب ایجاد میکنند ! حتی تریبون داران نیز گاهی در تحلیهای خود دچار اشتباهات استراتژیک شده و بجای ارائه راه برون رفت از شرایط موجود و توجه دادن آحاد جامعه به اتخاذ  تصمیمات عاقلانه و حرکت در مسیر منافع ملی  ، بدنبال مقصر گشته و فضای عمومی جامعه را بیش از پیش ملتهب میکنند . اینجانب معتقدم اگرچه تصمیمات بدخواهان در شرایط بوجود آمده و نا امید  و دلسرد کردن مردم بی تاثیر نبوده و نیست اما اثر رفتارهای غلط خود ما اگر بیشتر از بیگانگان نباشد بطور قطع کمتر از آن هم نیست . پس بیایید با به صدا در آوردن ندای «وجی وجی» در جهت بیداری وجدانهای خوابیده بیشتر تلاش کنیم چرا که شاعر میگه : من از بیگانگان هرگز ننالم     که هر چه کرد به من آن آشنا کرد!

یحیی نیکدل

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت

و فرزند کوچکی از خراسان شمالی

 


دسته بندی :

روزهای خوش پیش روی آلومینای ایران (جاجرم)

آلومینای ایران بعنوان تنها تولید کننده پودر آلومینا در خاورمیانه در شمال شرق ایران  و در شهرستان جاجرم قرار دارد .این کارخانه بزرگ به دلیل شناسایی معادن بزرگ بوکسیت در این منطقه ایجاد شد و بعنوان تنهای تولید کننده پودر آلومینا در کشور تنها 30 درصد نیاز کشور به پودر را تامین میکند و حدود 70 درصد نیاز کشور به این محصول از طریق واردات تامین میشود . آلومینیوم المهدی در استان هرمزگان و ایرالکو در استان مرکزی مصرف کنندگان انحصاری محصول تولیدی این کارخانه در داخل کشور می باشند . 

در طی سالهای پس از احداث ، بویژه در یک دهه اخیر این کارخانه فراز و نشیبهای زیادی را داشته است که موضوع این نوشتار نیست اما با توجه به اتفاق میمون و مبارکی که پس از سالها تلاش بوقوع پیوست و این واحد استراتژیک از لیست واگذاری خارج شد اشاره به برخی از آنها با هدف تبیین وضع موجود و ترسیم استراتژی آینده این مجموعه مهم ،لازم به نظر میرسد . 

مهمترین اتفاق ،قرار گرفتن این مجموعه در لیست واگذاری در راستای سیاستهای کلی اصل 44  قانون اساسی ابلاغی مقام معظم رهبری بود . بر همین اساس در دولت دهم در مقطعی ظاهرا -حد اقل در روی کاغذ -این مجموعه به سازمان بازنشسگی فولاد واگذار شد و آن سازمان اعضای هیئت مدیره ای را برای مدیریت این واحد بزرگ صنعتی تعیین و معرفی نمود. اما با تغییر دولت در سال 1392 و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید ، به نظر میرسد به این دلیل که این واگذاری بدون طی فرایندهای قانونی انجام شده بود مالکیت شرکت مجدد به دلوت برگشت و در مالکیت ایمیدرو باقی ماند اما همچنان در لیست واگذاری قرار داشت و همین موضوع بلاتکلیفی بسیار زیادی را برای این مجموعه ایجاد کرده بود . 

 مشکل دوم این مجموعه ، انحصاری بودن خریداران محصول و عدم ایفای تعهدات توسط ایرالکو و المهدی در قبال خریدهای انجام شده بود و فشار بسیار مضاعفی که براین مجموعه وارد میکردند . به گونه ای که این دو شرکت در سال 1392 قریب 200 میلیاردتومان به کارخانه آلومینای ایران (جاجرم) بدهکار بودند و نه تنها بدهی خود را  پرداخت نمیکردند که از دولت دهم مصوبه ای برای ممنوعیت صادرات پودر آلومینا به دلیل نیاز داخلی اخذ کرده بودند تا دست این شرکت همیشه زیر سنگشان باشد و هرطور خواستند با این مجموعه بازی کنند .شرایط به گونه ای بود که در آن سال پودری که با هزینه های بسیار بالا تولید میشد مورد خرید واقع نمیشد و به دلیل عدم وجود انبار در محوطه شرکت دپو شده بود که باد های شدید منطقه بخش قابل توجهی از این محصول را در محوطه کارخانه پخش کرده بود ولی از آنجایی که فراینده تولید پیوسته بوده و امکان تعطیلی خط تولید وجود نداشت  در آن مقطع خسارتهای زیادی به این مجموعه وارد شد. 

این درصورتی بود که مجموعه آلومینا بیش از همین مبلغ  را بابت وامهای دریافتی و سود و جرایم مربوطه به سیستمهای پولی و مالی بدهکار بوده و هست . و علاوه بر آن پروژه شمش با حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی به دلیل نبود منابع مالی و عدم امکان اخذ وام به جهت قرار گرفتن در لیست واگذاری ، تقریبا تعطیل شده بود . این شرایط باعث شد تا سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان دو استراتژی را بطور همزمان در اولویت پیگیریهای کاری خود قرار داد . اول برداشتن مانع ایجاد شده در مسیر صادرات و دسترسی به بازارهای جدید و یافتن مشتریانی در بازارهای بین المللی برای خروج از وابستگی به مشتریان محدود یعنی ایرالکو و المهدی و دوم تلاش در جهت تعیین تکلیف مالکیت با اولویت خارج شدن از لیست واگذاری و یا حد اقل به تعویق افتادن این موضوع تا تکمیل پروژه شمش . 

خوشبختانه با پیگیریهای جدی سازمان هدف اول خیلی زود با دستور صریح ، روشن و دقیق جناب آقای مهندس نعمت زاده بعنوان مقام عالی وزارت وقت صنعت ، معدن و تجارت  در سال 1393 محقق شد و با لغو محدودیت صادرات پودر آلومینا  ، صادرات این محصول برای اولین بار به کشور تاجیکستان آغاز گردید و همین عامل باعث شد تا مصرف کنندگان داخلی نسبت به سیاستهای گذشته خود تجدید نظر نمایند و در سال 1394 مجبور به مذاکره برای نحوه خرید محصول این کارخانه و شرایط پرداخت بهای محصول و تسویه بخشی از بدهیهای گذشته خود شدند . 

نتیجه این اقدام این شد که در شرایط مذاکره برگ برنده در اختیار آلومینای ایران قرار گرفت و بجای اینکه خریداران داخلی شرایط خرید را تعیین کنند  خوشبختانه با جدیت مدیر عامل محترم و حمایتهای همه جانبه هیئت مدیره محترم ،شرکت توانست شرایط خود را دیکته کند و در سالهای بعد نه تنها بهای پودر تحویلی به مصرف کنندگان داخلی را بموقع دریافت نمود که توانست بیش از 100 میلیارد تومان از مطالبات سالهای گذشته خود را وصول و صرف تکمیل پروژه شمش نماید به گونه ای که امروز  با اطمینان و افتخار میتوان اعلام کرد که این پروژه با بیش از 85 درصد پیشرفت فیزیکی میرود که انشاا... تا پایان نیمه اول سال 1397 به بهره برداری برسد . 

اما موضوع دوم که مهمتر از موضوع اول بود یعنی خروج از لیست واگذاری علیرغم تلاشهای صورت گرفته و دهها مکاتبه و چندین جلسه در سطح وزارء و معاونین وزیر در تهران  به دلیل عدم همراهی سازمان خصوصی سازی در مدت زمانی که پیش بینی میشد به انجام نرسید. با همه این اوصاف سازمان هیچگاه از پیگیری ها ناامید نشده و عقب نشینی نکرد و همزمان با پیگیر از طریق وزارت متبوع  با مکاتبه با سایر مقامات کشوری از جمله وزیر محترم تعاون کار و رفاه اجتماعی بعنوان جانشین ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان، جناب آقای نوبخت بعنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه و  جناب اقای دکتر جهانگیری بعنوان معاون اول رئیس جمهور و رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بر این خواسته خود اصرار نمود .تا اینکه بالاخره بر اساس آخرین مکاتبه سازمان و ارائه تحلیهای منطقی مبنی بر ضرورت خروج از لیست واگذاری هم به دلایل ملی و هم منطقه ای به جهت استراتزیک بودن محصول تولیدی این مجموعه ،جناب آقای دکتر شریعتمداری بعنوان مقام عالی وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، دستور ویژه ای را جهت رسیدگی و تعیین تکلیف مجموعه صادر فرمودند .

 متعاقب آن در جلسه ای که با هدف قیمت گذاری ارزش سهام شرکت برای واگذاری در محل سازمان خصوصی سازی به ریاست جناب آقای دکتر پور حسینی رئیس محترم آن سازمان تشکیل شده بود باتفاق جناب آقی دکتر کرباسیان معاون محترم وزیر و رئیس سازمان ایمیدرو و مدیرعامل و دیگر اعضاء هیئت مدیره محترم شرکت کرده و پس از دفاع سازمان از دلایل درخواست خروج شرکت  از لیست واگذاری و با استناد به اختیارات قانونی برنامه های پنجم و ششم توسعه و قوانین بودجه سنواتی برای سرمایه گذاری سازمانهای توسعه ای در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته ، جناب آقای دکتر کرباسیان نیز ضمن حمایت جدی از مواضع سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان ،از بعد ملی و حاکمیتی نیز از موضع وزارت متبوع برای خروج این شرکت از لیست واگذاری دفاع کرد و در نهایت با ارائه پیشنهاد کاربردی ایشان موضوع واگذاری یا خروج از لیست به بررسیهای بعدی موکول شد و در نهایت  با درخواست شماره 60/230878 مورخه 1396/10/17 جناب آقای دکتر شریعتمداری مقام عالی وزارت صنعت ، معدن و تجارت ،هیئت واگذاری سازمان خصوصی سازیدر جلسه 1396/10/30 با خروج کامل این شرکت از لیست واگذاری موافقت و طی نامه 26999 مورخه 1396/11/10 موضوع را در پاسخ به درخواست وزارت صنعت معدن و تجارت به مدیر کل محترم حوزه وزارتی وزارت اقتصاد و دارائی ابلاغ نمود . 

 با این اتفاق میمون و مبارک شرایط برای اجرای طرحهای توسعه ای توسط  هیئت مدیره شرکت و از جمله تکمیل فاز 1 شمش آلومینیوم و اجرای فازهای 2 و3 و سایر طرحهای توسعه ای و همچنین سرمایه گذاری های بخش خصوصی برای تکمیل زنجیره آلومینیوم در منطقه  بیش از پیش فراهم گردید .که انشاا... اگر فرصتی بود در آینده در مورد زنجیره آلومینیوم والزامات راههای تکمیل این زنجیره بیشتر صحبت خواهیم نمود .

اینجانب لازم میدانم از همه عزیزانی که در این سالها همراهمان بودند از جمله آقایان مهندس نعمت زاده و دکتر شریعتمداری بعنوان وزاری محترم صنعت ، مدن و تجارت که همواره پشتیبانمان بودند و معاونین ایشان بویژه جناب آقای دکتر کرباسیان ، استانداران محترم ، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در ادوار مختلف ، هیئت مدیره محترم و دلسوز  و بویژه مدیر عامل خوش فکر و پرتلاش شرکت جناب اقای مهندس زارع که در این سالهای سخت علیرغم بحرانها و مشکلات موجود تلاش نمودند ضمن رفع مشکلات پیش رو پروژه شمش را به پیش برده و سایر طرحهای توسعه ای را در دستور کار قرار داده وپیگیری و به مورد اجرا گذارند -که نتایج آنها در آینده بیشتر مشخص خواهد شد - و همچنین از همراهی مسئولین محلی و پرسنل زحمت کش شرکت و بویژه اعضای محترم شورای کارگری شرکت که در جهت ایجاد وفاق و همدلی در مجموعه ، همراهی خوبی را داشتند  صمیمانه سپاسگزاری نمایم .

 این اتفاق بزرگ که کام مردم خوب و قدر شناس استان و بویژه هم استانیهای عزیزمان در شهرستان جاجرم و مردم منطقه  شیرین کرد محقق نمیشد مگر با همدلی و همراهی جمعی و امیدوارم که با وفاق و همدلی هر چه بیشتر و تلاش جمعی ، بدور از حاشیه های غیر منطقی که هر از گاهی در فضاهای مجازی مطرح میشود ونتیجه ای جز فرصت سوزی ندارد  ،انشاا... بتوانیم شاهد اتفاقات بزرگتر دیگری در منطقه بوده و با تکمیل زنجیره آلومینیوم ( از معدن تا محصول نهایی )استان خراسان شمالی و این منطقه از کشور عزیزمان را به قطب صنعتی آلومینیوم در کشور تبدیل کنیم . و این دور از انتظار نیست به شرط آنکه همه همدل و همراه باشیم . 

منتظر مطالب بعدی در این زمینه باشید . 


دسته بندی :

مظلومیت علاوه بر محرومیت

استان خراسان شمالی یکی از استانهای کم برخوردار کشور از جهت توسعه می باشد .هر منطقه ای برای توسعه یافتگی نیاز به زیر ساختهای مختلفی همچون راههای ارتباطی و واحدهای بزرگ صنعتی و مشوقهای سرمایه گذاری دارد که متاسفانه استان خراسان شمالی از این جهت از استانهای محروم می باشد . کمبود راههای ارتباطی مناسب همچون بزرگراهها و نبود حتی 1 کیلومتر آزادراه و نبود راههای ریلی و نامنظم بودن پروازهای فرودگاه بجنورد و نبود یا کمبود فضاهای خدماتی همچون هتلهای 5 ستاره و ... از جمله دلایل محرومیت استان در مسیر توسعه می باشد . 

نبود زیر ساختهای فوق بعنوان عوامل بازدارنده در مسیر توسعه عمل میکنند و باید تلاش نمود تا حداقلهای لازم در این زمینه را فراهم کرد . اما گویا این مهم دغدغه صاحب منصبان و مدعیان توسعه استان نیست !!! که اگر غیر این بود استان خراسان شمالی رکورد دار تعداد استانداران در کشور نبود . نمیدانم چرا در این استان افرادی  بومی که خود را صاحب جایگاه و پایگاه میدانند بیشتر از آنکه دغدغه توسعه استان را داشته باشند دغدغه عزل و نصبها و بودن و نبودنهای افراد را دارند ؟! 

چرا کسی از خود نمپرسد که پخش شایعات تغییرات مدیریتی و بلاتکلیفی مدیران بویژه مدیران ارشد استان در فصول بودجه ریزی چه آسیبی به این استان وارد کرده و  خواهد کرد ؟! براستی ما بدنبال چه هدفی هستیم ؟! تاریخ در مورد این رفتارهای ما چگونه قضاوت خواهد کرد ؟!چرا مدعیان توسعه استان توان و انرژی خود را در جهت ایجاد وحدت و همدلی و هم افزایی در مسیر توسعه استان بکار نمی گیرند ؟! 

اگر یک فلش بکی به سالهای نه چندان طولانی عمر استان بزنیم خواهیم دید که همیشه استان ما بویژه در این فصل با شایعاتی در مورد تغییرات مدیریتی مواجه بوده است ؟یا تغییر استانداران و یا تغییر معاونین و یا تغییر روسای سازمان مدیریت و برنامه ریزی !!! و چه آسیبهایی که این شایعات به بودجه استان نزده است؟! صرف نظر از قابلیت و توانمندی افرادی که رفته یا آمده اند بلاتکلیفی مدیریتهای استان در این سطح و در مقاطع حساس بزرگترین آسیب را به استان زده است .

فراموش نکنیم که خلاء کمبودها و نواقص را باید با مدیران با انگیزه و پرتلاش و مدیریت درست و مناسب پر کنیم .حال اگر مدیریتها نیز اینگونه دچار حواشی شایعات و بعضا خواسته های غیر منطقی و یک جانبه گرایی های تمامیت خواهان باشد ،چه امیدی به توسعه استان باقی خواهد ماند . مدیرانی که هر روز زمزمه رفتن و ماندنشان به گونه ای جدید به گوش میرسد چه انگیزه ای برای تلاش خواهند داشت ؟! غصه این وضعیت برای علاقمندان واقعی به توسعه استان آن زمانی بیشتر میشود که از کسانی که انتظار میرود در جهت همگرایی در مسیر توسعه استان گام بردارند شنیده میشود که فلانی برود هر کسی میخواهد بیاید مهم نیست!!! 

آیا میتوان این تحلیل را نتیجه علاقمندی و دلسوزی برای توسعه استان دانست ؟! مگر نه این است که از سال 1383 به بعد با ابلاغ سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی برای واگذاری امور به بخش خصوصی دیگر نمی توان چشم امید چندانی به سرمایه گذاری های دولتی داشت و برای توسعه استان باید بستر را برای حضور و فعالیت بخش خصوصی فراهم نمود؟ آیا با تغییرات مکرر مدیریتی و سیاستها ناپایدار میتوان امیدی به حضور و فعالیت بخش خصوصی در این استان داشت ؟! آیا ما در اینمورد تکلیفی نداریم ؟!

بیائید برای یکبار هم که شده ،بدور از نگاههای جزبی ، جناحی ، گروهی و منطقه ای و حاشیه سازی های غیر اصولی و غیر منطقی در کنار هم قرار گرفته و با اتکا به قابلیتها ، توانمندیها و داشته های خود در راستای توسعه واقعی استان گام برداریم و اجازه ندهیم اشخاصی بدون توجه به خواست عمومی مسیر توسعه استان را آنگونه که خود میخواهند ترسیم و تبیین کنند و نگذاریم بر محرومیت استان مظلومیت هم اضافه شود

 


دسته بندی :

مظلومیت استان

دلم میسوزد برای استانی که مظلومیت هم بر محرومیتش اضافه شده است 

.......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................  !!!!!!!!!!!!

...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................  !!!!!!!!!!!!!!

................................................................................................................................................................................................. ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

 


دسته بندی :
» سردار دلها ( شنبه ۱۳۹۸/۱۰/۱۴ )
» بودجه 1399 و ضررورت توجه به آن ( پنجشنبه ۱۳۹۸/۱۰/۰۵ )
» یادوراه شهذای ارکان ( پنجشنبه ۱۳۹۷/۱۰/۱۳ )
» بودجه استان ( یکشنبه ۱۳۹۷/۱۰/۰۹ )
» خدای خوبم سپاس ( سه شنبه ۱۳۹۷/۰۹/۲۷ )
» مقاله رساله ( جمعه ۱۳۹۷/۰۷/۰۶ )
» وجدانهایی که نیاز هست بیدار شوند! ( پنجشنبه ۱۳۹۷/۰۷/۰۵ )
» روزهای خوش پیش روی آلومینای ایران (جاجرم) ( سه شنبه ۱۳۹۶/۱۲/۰۱ )
» مظلومیت علاوه بر محرومیت ( دوشنبه ۱۳۹۶/۱۱/۳۰ )
» مظلومیت استان ( سه شنبه ۱۳۹۶/۱۱/۱۰ )
» پاسخی به خواست هم استانی های عزیز ( دوشنبه ۱۳۹۶/۱۰/۲۵ )
» پیشنهاد به دوستان همراه دولت ( جمعه ۱۳۹۶/۰۵/۲۷ )
درباره ما

یحیی نیکدل ٍ مشخصات مدیر وبلاگ:
یحیی نیکدل
متولد سال 1345 - روستای ارکان از توابع شهرستان بجنورد استان خراسان شمالی
دیپلم اقتصاد 63، فوق دیپلم آموزش ابتدائی 66، لیسانس علوم اقتصادی با گرایش بازرگانی 71، فوق لیسانس علوم اقتصادی با گرایش توسعه اقتصادی و برنامه ریزی 81
دانشجوی دکتری DBA

فعالیتهای جنبی :

- نویسنده مقالات در روزنامه ها و مجلات علمی معتبر ( بیش از 200 مقاله چاپ شده )
- کارشناس و مجری برنامه های گفتگو - مردم و مسئولان- 44- افق - خانواده رادیو
- مشاور اجرائی  و اقتصادی و کارشناس برنامه گامهای توسعه تلویزیون
- سر گروه اقتصاد استان
- عضو فعال ستاد توسعه استان
- تهیه کننده و نویسنده وکارشناس مجری برنامه زنده تلویزیونی کنکاش سیمای خراسان شمالی (شبکه اترک)
- تهیه کننده و کارشناس مجری برنامه اقتصاد و توسعه صدای خراسان شمالی
مسئولیتها:

- معلم و استاد دانشگاه
- مدیریت در دبیرستانهای مختلف
- معاونت توسعه تجارت خارجی سازمان بازرگانی خراسان شمالی
- مشاور برنامه ریزی و توسعه مدیریت سازمان آموزش و پرورش خراسان شمالی
-مشاور اقتصادی سازمان صنعت ، معدن و تجارت
- دبیر هم اندیشی بزرگ نخبگان استان
- سرپرست هیئت تجاری اعزامی به کشور ازبکستان
- مشاور اقتصادی شرکتهای خصوصی
- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی
- عضو هیئت مدیره شرکت آلومینای ایران
- عضو هیئت مدیره شرکت شهرکهای صنعتی خراسان شمالی

افتخارات :

- حضور در جبهه به مدت16 ماه
- مربی تخصصی سپاه در دوران جنگ 10ماه
- دانشجوی ممتاز تربیت معلم
- رتبه دوم کشوری در رشته کتابخوانی در دوره دانشجوئی
- دبیر نمونه منطقه 9 تهران 80
- دبیر نمونه اداره کل تهران 81
- رتبه اول مجری گری رادیوئی
ایمیل : yahya4ir@gmail.com
banner 240x200px

دسته بندی ها