گرد آوری مقالات علمی و اجتماعی

اکثر مقالات این سایت گرد آوری از روزنامه های می باشند که با ذکر نام نویسنده همراه است. مقالات اینجانب در ستون روزانه موجود است.

گرد آوری مقالات علمی و اجتماعی

اکثر مقالات این سایت گرد آوری از روزنامه های می باشند که با ذکر نام نویسنده همراه است. مقالات اینجانب در ستون روزانه موجود است.

تغذیه با بطری

شیر دادن نوزاد با بطری

نوشته : Anne Stiller

بر همگان واضح است که شیر مادر بهترین ، کامل ترین و اساسی ترین غذایی است که تمامی نیاز های کودک را برطرف می سازد ولی به دلایلی برخی نوزادان ا از پستان مادر شیر نمی خورند و  یا مجبورید مکمل هایی به همراه شیر مادر به او بخورانید . در این صورت است که به ناچار مجبوریم از شیشه جهت تغذیع کوک استفاده کنیم .  نکات مهمی درباره نحوه تغذیه با شیشه وجود دارد که دانستن آنها بسیار ضروری است.

طبق تحقیقات آکادمی پزشکان کودک در آمریکا کودکان زیر 2 سال باید از شیر مادر یا شیر خشک  (هر چند جایگزین شیر مادر نیست ) استفاده کنند .

هیچ نوع شیر دیگری جایگرین مواد مورد نیاز بدن کودک نخواهد بود .

شرکت های تولید شیرخشک مخصوص نوزادان سعی می کنند با استفاده از در صدهایی از پروتئین چربی وکربوهیدرات ها شیری شبیه شیر مادر درسیت کنند .

البته آنها سعی می کنند با افزودن مواد مغذی و ویتامین ها تا جای ممکن شیری شبیه به شیر مادر بسازند .

تحقیقات اخیر نشان می دهد سلول های زنده ای که در بافت شیرمادر وجود دارند برای سلامتی وایمنی نوزاد فوق العاده موثرند وهیچ شرکتی قادر به تولید موجودات زنده نخواهد بود .

زمانی که قصد دارید از شیر خشک برای بچه ها استفاده کنید باید میزان تحمل وسازگاری نوزاد رابا آن فرمول بسنجید .

اگرنوزاد با آن مدل شیر سازگاری نداشت با مشورت پزشکان نوع شیر خشک را عوض کنید .

برخی از شیر خشک ها هم مخصوص کودکان دارای آلرژی می باشند که البته قیمت آنها نیز گران تر از شیر خشک های معمولی است.

بطری :

اگر به هر دلیلی مجبور هستید برای شیر دادن نوزادتان از بطری استفاده کنید باید یک بطری ، سرشیشه و یک برس مخصوص تمیز کردن بطری تهیه کنید .

مدل های مختلفی از بطری در بازار وجوددارد که با توجه به سایز آنها کیفیت آنها می توان آنها را از بازار خریداری کرد .

بطری های مدرج ودارای قابلیت شستشو بهترین نوع بطری می باشند .بطری های پلاستیکی سبک وبه راحتی قابل شستشو می باشند .

در سال های اخیر گزارشاتی از ورود موادی به نام  Bisphenela یا BPA به داخل شیرشیشه ها از طریق تماس گرمای شیر و بطری های پلاستیکی و همچنین قوطی های شیرخشک منتشر شده است که لزوم خریداری بطری های شیر استاندارد را بیش از پیش نمایان می کند .

هرچند تحقیقات FDA  نشان داده است که گرمای شیری که کودکان می توانند آن راتحمل کنند قادر به ترکیب با پلاستیک نیست ولی همواره رعایت ایمنی توصیه می شود .

آماده کردن شیر خشک :

سه مدل شیر برای نوزادان وجود دارد شیر آماده ، کنستانتره و پودر ( که در کشور ما بیشتر پودر مصرف می شود .)

شیر آماده تا قبل از باز کردن درب قوطی در دمای معمولی اتاق قابل نگهداری است و بعد از باز کردن هم نیازی به گرم کردن آن نیست این شیر در مقایسه با دو مدل دیگر گران تر است .

اما در مورد دو مدل دیگر باید آنها رابا آب مخلوط کرد خواندن توضیحات روی قوطی شیر مهم است چرا که میزان افزودن آب به شیر در جذب مواد غذایی آن تاثیر دارد . شیر نباید خیلی رقیق یا سفت باشد .

چرا که اگر شیر شل باشد منجر به سوء جذب واگر سفت باشد روی کلیه های بچه اثر می گذارد . بسیاری از پزشکان کودک عقیده دارند آب را قبل از مخلوط کردن باید جوشانده و سرد کرد. برخی هم معتقدند که آب شیر کفایت می کند چرا که همان آب برای نوشیدن هم استفاده می شود. در صورتی که مشکوک هستید ، آب را بجوشانید .

همان طور که می دانید شیر خشک استریل نیست و بعضا برخی باکتری ها در آن یافت می شود که کودکان را تحت تاثیر قرار می دهند   سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند تاجایی که ممکن است برای کودک تازه متولد شده از شیر خشک استفاده نشود واگر مجبوربه این کار شدیم شیر خشک را با آب جوش درست کنیم و یا حتی کمی آن را حرارت داده بعد سرد کرده و به نوزاد بدهیم تا باکتری های احتمالی نابود شوند.

برای سرد کردن شیر از یخچال یا بسته های یخ استفاده کنید .شیر باقیمانده را حتما دور بریزید چرا که باکتری در محیط شیر سریع رشد می کند .

حرارت دادن شیشه شیر در ماکروویو توصیه نمی شود چرا که ممکن است ذرات داغ حاصله بچه را بسوزاند ولی اگر مجبور شدید از ماکروویو استفاده کنید حتما شیشه را قبل از غذا دادن به خوبی تکان دهید . هیچگاه شیر مادر را در ماکروویو داغ نکنید چرا که موجودات زنده موجود در شیر مادر را که برای جلوگیری از بیماری موثرند از بین می روند .

شیر دادن به بچه:

زمان شیر دهی خیلی مهم است .زمانی که قصد شیر دادن به بچه ها را دارید او را در آغوش بگیرید وتکان تکان دهید این زمان موقع خوبی برای صحبت کردن با کودک نیز هست به چشمان او نگاه کنید لبخند بزنید .با تعامل برقرار کنید .

سر اورا بالا نگه دارید چرا که بسیاری از شیشه ها شیر را سریع جریان می دهند و ممکن است ایجاد خفگی کنند ( اگر بچه ها گاهی درازکش باشد ) با بالا رفتن سن کودک میزان آروغ  کمتر می شود .

از پرشک میزان مورد نیاز شیر را سوال کنید .کودک را مجبور نکنید تا آخرین قطره شیشه شیر را بنوشد .

اکثر بچه ها می دانند که چقدر شیر لازم دارند.  مجبور کردن به خوردن غذای اضافه آنها را در معرض چاقی قرار می دهد .

هیچگاه شیشه شیر را در دهان بچه ثابت نگه ندارید و آن را آزاد بگذارید تا هر وقت نوزاد خواست آن را از دهان خارج کند .هیچگاه او را درحال شیر خوردن تنها نگذارید.بعد از تمام شدن تغذیه دندان های بچه ها را با یک تکه پارچه خیس یا مسواک مخصوص نوزادان بشویید تا باقیمانده شیر باعث پوسیدگی دندان نشود .

توجه داشته باشید در طول زمان شیردهی شما وکودک باید در آرامش باشید واز تغذیه با عجله جدا خودداری نمایید .

تکتم قنبری عبدالملکی کارشناس پرستاری

منبع : www.buzzle.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد